miercuri, 12 iunie 2013

"Praf minune" - Diana Alzner - Al doilea comentariu


A doua tangenta la "Praf minune" de Diana Alzner, atinge povestirea in zona Jurnalului lui Rudolf Tratner, ucenicul lui Jacob Goldmann.
*
Disperarat ca nu avea un serviciu, Rudi credea ca ar fi in stare sa lucreze si pentru diavol. Desi arhicunoscut, spiterul Goldmann, care il angajeaza ca ucenic, i se recoamnda : "Numele meu este Jacob Goldmann". De parca ar vrea sa spuna : "Nu sunt diavolul". Neumblate sunt Caile Domnului ...
*
Spiteria, cu numeroase incaperi, laboratoare si spatii nebanuite la parter si la etaj, se va dovedi pentru ucenic un loc plin de surprize, cu deschideri incredibile catre locuri aflate dincolo de lume ... "Esti baiat inteligent, ti-ai dat seama ca mai sunt incaperi in cladire, inca n-a venit momentul sa le cunosti, dar te asigur ca le vei parcurge pe toate, pe masura progresului tau  spiritual", i-a spus maestrul.
*
Nu relatez in aceasta tangenta la povestire decat despre una dintre cartile puse la dispozitie ucenicului, pentru initiere. Este MAGNAE HIEROGLIPHICA, cu reprezentari crestine precum mielul sacrificat, sfantul potir, Ochiul lui Dumnezeu, porumbelul, crucea-copac. Cartea vorbeste si despre "pesteri, riuri subterane, metale si despre ... castitatea inorogilor". Asemenea carti sunt trepte in cunoastere, si pentru a le asimila, ucenicul bea o licoare oferita de maestru, care i deschide mintea in fata acestor taine.
*
Ajuns pe treapta spirituala potrivita, ucenicul este invitat de maestru sa patrunda dincolo de trei usi care contin secrete accesibile doar initiatilor. Aceste incaperi nu se regasesc ca spatii in lumea reala. Incercarea mea de apropiere fata de povestirea "Praf minune", are in vedere  infatisarea acestor spatii.
*
In ziua de 30 aprilie 1924, maestrul a permis accesul ucenicului in prima incapere secreta, sub legamantul tacerii. Si i-a explicat ca va parcurge, simblolic, un LABIRINT la capatul caruia va dobandi ILUMINAREA.
Invocatia maestrului pentru ucenic il indeamna sa-si lase sufletul cucerit de corespondentele  dintre lumea de sus si cea de jos, dintre vis si real, dintre credinta si magie, dintre viata de-acum si cele trecute.
*
Ne-am cunoscut, Diana, exact peste un an si o zi de la publicarea acestei povestiri online, si totusi, eu si nu tu, am adus intre noi, aceste teme de discutie. Nu citisem povestirea si nici tu nu mi-ai spus ca in scrierile tale, ai atins aceste subiecte ... Camera de rezonanta dintre noi a intrat in functie inca inainte sa ne cunoastem.
*
"Am trecut dincolo de pragul usii dintai", scrie Rudi in Jurnal. Si descrie o camaruta ceva mai mare decat un dulap, dar cu inaltime uluitoare, cu tavanul pierzandu-se in intuneric. Pe peretele opus intrarii aparea reprezentarea unei fapturi non-umane, cu cap mare, cu ochi oblici, si fara par, fara gura ... Ceilalti doi pereti erau acoperiti de rafturi cuprinzand un numar uluitor de obiecte semanand cu instrumentarul dintr-un laborator de chimie, si cu borcane continand pamant alb, galben, sulfuros, cu uleiul lui Saturn, apa de Styx, pilitura de fier meteoric, acizi, datura stramonium, valeriana, teriaca, toate etichetate si numite ...
*

 In a doua incapere, era infatisat chipul lui Hermes Trismegistos, tinand caduceul. Pe rafturi, erau expuse cutiute ce contineau bucati de stele cazatoare, si cioburi de planete. Pe inscriptii se putea citi : JOVIS, pentru o bucata de cositor, VENER, pentru alama, Selene , pentru argint, Saturnus, pentru plumb, iar pentru HELIOS, in loc de aur, era o bucata de metal necunoscut. Dorind sa afle ce este acel metal, ucenicul l-a bagat in buzunar, ca sa-l intrebe despre el pe maestru, iar metalul necunoscut i-a provocat arsuri ...
*
"Planetele corespund cate unui metal", si-a zis ucenicul, vazand obiectele din a doua incapere.
*
Pe rafturi mai sus,  a gasit un papirus ce proslavea reincarnarile zeului : Toth, Hermes Trismegistul, Enoh- Idris. Era acolo si CORPUS HERMETICUS, si ucenicul s-a intrebat daca-i posibil sa vada si continutul Vestitei TABULA SMARAGDINA, insa cartea era ferecata, inca nu sosise momentul sa fie deschisa ...
*
Aici se mai gaseau si alte comori : ravasul lui Jaques de Molay catre abatele  De Tourains, o bucata de lemn din Sfanta Cruce, un bol cu apa din Botezul de la Iordan, rasa purtata de Ignatiu de Loyola, crucea purtata de Francisc de Assisi, un solz din balaurul ucis de sfantul Gheorghe.
*
Celalalt perete adapostea sulurile cu invataturile Mantuitorului pentru Apostoli. Dintre acestea ucenicul a deschis un singur manuscris despre rugaciunea Chemarii Misticului Nume.
*
"Unde ma aflu? Ce fapta ma invredniceste sa mi se arate aceste secrete de care nu sunt demn", s-a intrebat Rudolt Tratner vazand toate acestea,
*
Este ziua de 30 iunie 1924, cand ucenicul consemneaza in Jurnal despre patrunderea sa in cea de-a treia incapare secreta. Aici, el a simtit limpede ca se afla undeva, inafara spatiului. "Aceste camere nu par a face parte din structurile cladirii, si parca ar fiinta undeva, in ... neant. Aici si timpul curge altfel. Lucrurile par sa raspandeasca o lumina proprie, nefireasca."
Intrabandu-l pe maestru, Rudi afla despre sursa acestor lumini. Sunt lampi din vremea atlantilor, care functioneaza de 35 000 de ani, care, sparte, ar provoca explozii ce ar putea distruge orasul ...
*
Goldmann ii vorbeste ucenicului despre Marea Lucrare, despre alchimistii care esueaza in misiunea lor, multumindu-se cu aurul obtinut din trasmutarea metalelor, despre cei ce obtinand Piatra Filosofala, ingredientul divin, se cred la capatul drumului. Si il initiaza despre scopul Marii Lucrari, care are in vedere dobandirea Adevaratei Cunosteri, care duce la realizarea propriei desavarsiri, ca si pe cea a semenilor. Cei ce realizeaza Adevarata Cunoastere, sunt Superiorii, ei sunt nemuritori si trec din veac in veac, urmati de propria lor legenda.
*
 Nu am intentiia sa dezvalui tot ce spune autoarea in aceasta povestire. Va las   cu Diana Alzner, va fi o bucurie sa cititi povestirea "Praf minune". Desigur voi reveni si voi trasa si a treia tangenta promisa la povestire, intr-un nou comentariu.

*

"Istoria secreta a lumii" de Jonathan Black, este cartea pe care o citeam in iulie 2010. Voiam sa las necitita o pagina, ultima, ca sa nu ma despart niciodata de acest volum. Dar nu am rezistat. Am citit-o. Redau cateva idei din cartea aceasta de neuitat  : "Analiza textelor alchimice antice si moderne sugereaza ca alchimia poate fi considerata o institutie religioasa cuprinzatoare. Daca exista cu adevarat o "LUCRARE" mareata si misterioasa, abordarea ei se face printr-o serie remarcabila de coduri si simboluri. Lucrarea utilizeasa sulf, mercur si sare, in alte cazuri, implica stele, roze, salamandre,patul nuptial, piatra filosofala, si simboluri astrologice precum pestele si leul. (...) In secolul trei, alchimistul Zosimos  presupune ca simbolul alchimiei, AURUL, apare in creatie pentru a salva si purifica SUFLETUL DIVIN inlantuit in elemente. (...)  Exista paralele cu tehnica meditatiei,  care sugereaza ca termenii alchimici realizeaza descrieri ale unor stari subiective de constiinta, sau ca sunt operatiuni menite sa declanseze vise lucide sau vise vizionare, si nu in cele din urma, sa fie tehnici menite sa elibereze energia kundalini de la baza coloanei vertebrale, trecand prin chakre sau pentru a deschide cel de-al treilea ochi.


2 comentarii:

  1. Sandu, chiar si data de 30 iunie este o zi de ajun cu multe semnificatii. Iata ca textul se rasfrange in viata reala...
    Iti multumesc pentru continuare, credeam ca ceva te-a oprit, iar eu asteptam cu nerabdare sa continui.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu ma opoate opri decat dezinteresul tau.Pentru noi doi, toate zilele, toate datele au semnificatii anume, asa cred, Diana.

    RăspundețiȘtergere