joi, 15 iulie 2010

Prietenul meu, Nikolai Gogol



Tata avea in biblioteca sa romanul "Suflete moarte", caruia Gogol ii spunea, pe buna dreptate POEM, si exemplarul tatii, aflat azi in ruinele bibliotecii unui frate al meu ce nu mai este, a fost cel pe care l-am citit in deceniul sapte al secolului trecut.
Eram pusti si credeam ca-i o carte depre calatoria sufletului dupa moarte, dar n-am fost deloc dezamagit citind cu totul altceva in roman. Cam tot pe-atunci am citit si " Serile in catunul de langa Dikanka", despre care povesteam ades cu Petrica, fratele mai apropiat de varsta mea.
Cand a aparut, in 1968, volumul "Taras Bulba" ( de fapt "Mirgorod" ), in BPT(nr.446), eram deja baiet destul de mare sa mi-o cumpar singur, si drept sa spun, aveam deja o biblioteca ce concura cu succes cu cea a lui tata. Este continuarea povestirilor din volumul "Serile ..." si a fost o placere sa-l citesc.
*
Azi, aparitia lui Gogol cu patru nuvele in colectia
"100 de opere esentiale"
este pentru mine o incununare,
si romanul acestei zile din viata mea se insenineaza, dupa romanul horror al zilei mele de ieri.
*
Puskin i-a fost prieten lui Gogol si i-a indrumat primii pasi in literatura.
Si eu ii sunt prieten, dar Gogol ma ignora.
Asta-i, dar ii raman amic, oricum.
*
Volumul "Serile in catunul de langa Dikanka"
*
Partea intai

Predoslovie
Iarmarocul de la Sorocinti
Seara in ajun de Ivan Kupala
O noapte de mai sau inecata
Ravasul pierdut

Partea a doua

Predoslovie
In noaptea de ajun
O razbunare cumplita
Ivan Feodorovici Sponka si matusica sa
Locul fermecat
*

Mirgorod
*
Partea intai

Mosieri de altadata
Taras Bulba

Partea a doua

Vii
Cum s-a certat Ivan Ivanovici cu Ivan Nikiforovici

* * *
Nu am citit nimic din dramaturgia lui Gogol, dar nu-i niciodata prea tarziu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu