sâmbătă, 27 martie 2010

Un concept : Lovis ; un dor nostalgic : Ruth




Inca din clasa a cincia, cand am descoperit colectia "Povestiri stiintifico-fantastice", devenita in timp, "Anticipatia" si insotita vreme de mai bine de un deceniu si de Almanahul Anticipatia", editat de revista "Stiinta si tehnica", am indragit literatura science-fiction, avand in prezent mai bine de o mie de volume din domeniul S.F., si circa sapte sute de reviste de profil. Ceausescu, care se impregnase de modelul comunismului lui Kim Ir Sen, cu asa zisa filosofie a GIAGIUSANGULUI si cu ideile ciuce - dracu' de le-ar duce - a lichidat colectia PSF, la numarul 466, si ulterior, dupa resuscitarea ei postcomunista , a mai avut o fiintare, pana la domnia naroada a lui Constantinescu, cand dobitoaca de Caralitru, Capramitru, Cacalitru sau mamele dracilor, sa mai stie cum il cheama pe acest derbedeu, care a fost sinistru al Culturii, a extermint-o , Dupa care a incetat din viata si Almanahul, si a venit, cu lighioanele de gen Vanghelion, VREMEA ALMANAHELOR.
*
Eram student cand a aparut, in Editura Univers, "Colectia romanelor stiintifico-fantastice", si a fost un eveniment stralucit in viata mea. Mai erau intelectuali in Romania, precum Alexandru Mironov - sa traiesti o mie de ani( cum suna un salut gruzin adesat celor dragi), nea Sandule! - carora le datoram aceste sparturi in ideologia bolsevica, eu, ramanandu-le recunoscator si la vremea cand talibanii i-au luat in suturi.
*
19 volume a scos aceasta colectie, pe parcursul a 15 ani, dintre care, ultimele carti au aparut in postcomunism, dar, din pacate, colectia a incetat sa mai apara.
*
Vor ramane de neuitat romanele "Soarele gol" de Asimov, "Seniorii razboiului" de Gerard Klein, "Germenul Andromeda" de Michael Crichton, si "Reteaua gandurilor" de Hrebert Francke, romane cu ca
re a debutat colectia.
Titlul postarii mele este insirat de un capitol al romanului "Reteaua gandurilor", si este in legatura cu framantarile mele din prezent, mai mult decat cu amintirile despre S.F. Trebuie sa mentionez ca Herbert Franke, profesor de estetica cibernetica la o universitate germana, este diferit de genialul Frank Herbert, americanul care a scris cele sase carti din seria "Dune", adica, diferit ca persoana, dar el insusi genial. Asa ca, revin la "Reteaua gandurilor", carte pe care am inceput sa o citesc, imprumutata de la un coleg de camera ,la caminul studentesc, caci nu reusisem sa cumpar un exemplar pentru mine. Nici pe sub tejghea nu gaseai o carte dintre cele mai mult decat bune. Vacanta Mare m-a gasit cu romanul neterminat, si cautandu-l cu sora-mea, Stela, o librareasa care - precum Dumnezeu din cer - mi-a auzit ruga, a scos volumul pentru mine, si iata, il vedeti in ilustratie, in pozitia 5 pe randul de sus.
*
La capitolul trei din cele sase, titlul "Un concept: Lovis", m-a facut sa-mi pice fisa. Am descoperit "cheia" cartii, si nu am fost nevoit sa recitesc pe loc, romanul, savurandu-l de la prima lectura. Au fost imprejurari in viata, in care am incercat sa utilizez cuvantul "concept", pentru a convinge persoane feminine dragi in sensul non-erotic, ca e pacat sa renuntam la o relatie benefica,dar niciodata nu am reusit. Asta-i !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu