duminică, 17 august 2014

Moacyr Scliar este centaurul din gradina



Nascut in Brazilia, in statul Rio Grande do Sul, Moacyr Scliar imi este apropiat pentru ca este din parinti evrei din Basarabia, este de profesie medic - a si profesat pana in 1987, cand s-a dedicat in totalitate scrisului - si scrierile sale se inrudesc cu cele ale lui Kafka si Borges, doua dintre piscurile pe care am fost atins de "fulgerul iubirii" pentru literatura, asa cum Twin Peaks, m-a inaltat pe cea mai inalta culme a iubirii  de filme, din care, insa am  fost exclus, fiindu-mi legate, in timp, "cununiile" cu aceasta arta. Incetat din viata in 2011, pe cand inca nu auzisem de el, Scliar, care, buna vreme, mi-a fost confrate intru medicina, a trait 74 de ani. Era cu 17 ani mai in varsta, asa cum era, fata de mine, si frate-meu, Eugen. Metafora centaurului , este pentru Scliar, simbolul dublei identitati, vorbitor de idis in familie, si de portugheza in patria adoptiva, sarbatorind Sabatul dar dand pe strada, de obsesia concetatenilor sai pentru Samba si pentru FOTBAL, cu care, nici eu nu ma simt prea bine. Au aparut in Romanul Secolului XX, mai multe carti de autor, iata "Max si felinele" si "Ciudatul popor al lui Rafael Mendes" sigur au aparut, iar "Femeia care a scris Biblia", mai are vreme sa apara. Ceea ce imi doresc, este volumul sau de povestiri  "Carnavalul animalelor", aparut in 1978. Ceea ce se vede in ilustratie am in Babel : "Razboiul din Bom  Fim", roman deja citit, si "Centaurul din gradina", aflat in asteptare pe masa mea de lucru.  In "Razboiul ...", un flacau dintr-o gasca ce poarta un razboi imaginar impotriva nazistilor,  "razboi" descris de autor in  maniera realismului magic, inghite o pulbere de insecticid si se metamorfozeaza intr-un gandac urias, transformare intalnita, in descriere originala,  si intr-o povestire a Dianei Alzner, pare-mi se in "Praf scanteietor si filamente".Ceea ce aduce aminte de Kafka.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu