miercuri, 6 martie 2013

Vesti bune din spatiul extraterestru

De rasul curcilor sunt plasand la tagul "Cartile anului 2013" volumul de nuvele al lui Paul Heyse, dar aici este locul cartilor aduse in Babel in acest an, ce sa fac?
*
Iata ca se intampla, in zona de materii si substante, si lucruri care mi-au adus aminte de titlul unui roman din seria "NAUTILUS", scris de John Kessel ( altul, nu Joseph, cel care a scris "Calaretii") : "VESTI BUNE DIN SPATIUL EXTRATERESTRU". Caci dupa sapte saptamani de deruta in care seria NOBEL a fost distribuita  la unicul chiosc al trustului "INTACT", Jurnalul National a revenit la normal si am gasit al 33-lea volum al seriei la chioscul meu obisnuit de ziare, care a contribuit din plin in ultimii ani, la fericita mea jale. Ce mai conteaza ca este o carte pe care o am, cum sunt si alte 31 din cele 32 de volume cate aveam pana azi in colectie
*
Imi doream dintotdeauna o colectie "NOBEL", o am acum, este un cal de capatat, nu-l caut la dinti, dar dupa cel cap mare al meu, as face o colectie de literatura Nobel, de ar face tumbe cititorii dupa cartile seriei mele ...
*
Am asadar, in fata, volumul 33 : " ANDREA DELFIN" cuprinde patru povestiri de Paul Heyse. Ma amuza felul scremut in care  este pronuntat numele nuvelistului german, in reclamele la carte : zici ca ar fi francez, uneori pare esperando, de fapt Heyse a fost tradus si in esperando. Avea 80 de ani impliniti si inca patru de trait in 1910 cand a primit Premiul Nobel, era anul in care s-a nascut tata Eugen. Succesul lui Heyse a fost fulminant dar de scurta durata, asemenea aparitiei si disparitiei darei luminoase a unui meteor pe cer, care iti provoaca un fior dureros disparand , fara sa-l poti retine un pic.
*
Pentru Heyse, razboaiele mondiale nu fac parte din istorie. A murit in 2 aprilie 1914, iar Primul Razboi Mondial a izbucnit cateva luni mai tarziu. Cine moare, se cheama ca se va fi nascut, caci doar Melchisedec este singurul fara mama sau tata, fara spita de neam, fara inceput al zilelor, neavand nici sfarsit al vietii.
*
Paul Heyse s-a nascut la Berlin in 15 martie 1930. Umple un gol intr-o serie norocoasa a nasterilor pentru mine : intre 14 si 16 martie. A scris in cei 84 de ani circa 150 de nuvele (stiu ca trebuie sa scriu cu litere, dar : SIC VOLO !)
*
Voi aminti doar doua din cele patru nuvele ale cartii de azi :  Unu la mana, JORINDA. Este o muiere ( se poate numi o nemtoaica muiere, in maniera oseneasca?) care a refuzat intr-o raceala de gheata iubirea unui barbat, provocand sinuciderea asinului ! Si desigur "Andrea  Delfin" care da titlul volumului. Am cele patru nuvele si in Colectia Meridiane. Le-am citit in urma cu patru decenii. Amin

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu