sâmbătă, 30 octombrie 2010

Muntele lui Moise



Am citit mult si as fi indreptatit sa spun cate ceva despre unele dintre cartile citite.Dar cel mai ades, povestesc despre felul in care m-am cununat cu cartea in cauza, sau alte aspecte ale contactului. Eu, toata viata mea am alergat dupa carti.Mi s-a intamplat sa fac un drum de la Satu Mare la Cluj pentru a cumpara o singura carte, pe care ironia vietii a facut sa nici nu o citesc, caci am imprumutat-o si am pierdut-o.
Nici nu visam ca voi cumpara o carte din librarie chiar pe strada Corvinilor, raiul copilariei, unde nu-ti puteai imagina sa existe vreodata magazine. Dar am cumparat mai multe, caci in tara mea, s-a revenit la capitalism, si au inceput sa apara si sa dispara magazine de tot felul si peste tot, ca ciupercile dupa ploaie si dupa culesul de dupa ploaie. Asa a aparut si disparut si aceasta librarie cu anticariat asociat, de unde am cumparat in colectia Romanul Secolului 20, romanul "Cele patruzeci de zile de pe MUSA DAGH" de FRANZ WERFEL.
*
Ochi dragi citesc acum paginile romanului "Cetatea" de Ismail Kadare vazandu-l pe Ugurlu Tursun-pasa, care asediaza cu urdia turceasca o cetate a schipetarilor. Cronicarul Mevla Celebi, erou al cartii, si el, zice la un moment dat :
"Exista un tinut al pacii, care este ISLAMUL, si unul al RAZBOIULUi, care este inca inafara Islamului"
*
Asa era si pe Musa Dagh, Muntele lui Moise, din Imperiul Otoman, cu doua secole in viitor fata de evenimentele din "Mesagerii ploii".
Un munte abrupt, cu coaste prapastioase, coborand direct in Mediterana nesimtitoare la durerile omenesti.
In vaile dintre piscuri traia o comunitate de armeni, patruzeci de mii de suflete, inconjurata de o mare talazuita de intoleranta, de milioane de musulmani.
In scurt timp, milioanele de islamici si-au format un tel unic : sa dea prada focului acest salas de "necredinciosi".
*
De-aici, il las pe Werfel sa-si spuna povestea :

" Moartea incomensurabila ii impresura din toate partile, fara cea mai neinsemnata posibilitate de scapare.
Mica, sarmana populatie de tarani, era pandita de o moarte necrutatoare ( ... )
Pentru ei, nu mai exista nici o iesire ( ... )
Intreg universul era un disc turnant avand in centrul sau un punct mort, nemiscat :

MUSA DAGH

In punctul central al acestui punct se afla trupul lui Gabriel Bagradian, care forma baza inerta a vartejului implacabil care se rotea in jurul lui."

* * *

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu