luni, 9 iunie 2014

Palatul Memoriei

Daca dr. Jaron Kwork nu-si lua ca masura de precautie, programul de computare  " Om mort ", disparitia sa in camera de hotel din Hong Kong, putea fi considerata  rezultatul unei combustii spontane, sau , mai simplu, al unei autoincendieri de la o tigare aprinsa , dupa cateva inghitituri de whisky. Dar in momentul dezastrului din virtual, programul activat a realizat, prin holotransmisie, plasarea in ionosfera a inregistrarii intregii lui interactiuni virtuale, soldata cu anihilarea sa. Kwork si-a construit un SPATIU VIRTUAL EXCENTRIC , format din elemente tinand de mit, jocuri pe computer, calcule matematice complexe si scenarii proprii. Era o lume virtuala plasata in ceea ce isi imagina despre Gradina Raiului, in care era plasata si iubita, de care, in viata reala, era, virtualmente despartit, fara sanse de recuperare. Nu lipsea nici sarpele, nu lipseau nici personaje care urmau sa-l ajute la realizarea INTELIGENTEI ARTIFICIALE de tip DIVIN.
*
Dr. Kwork, creator al unui spatiu virtual mirific, atrage atentia serviciilor secrete, care il angajeaza , pentru a-l inlocui pe agentul Forrest, despre care se credea ca nu reusise sa intre in stapanirea complexului algoritmic necesar descifrarii documentelor secrete despre competitia criptocuantica intre China si America, dar care murise in conditii suspecte, in marele razboi secret al sabotajelor cibernetice.
*
Kwork fusese dotat de servicii cu un vizor virtual cu implant bionanotehnologic, conectat la Internet printr-un micronucleu din laptop, si primise informatii criptologice "ascunse in intuneric" vreme de patru veacuri, care contineau combinatii fanteziste de cifruri, cu explicatii in ebraica, latina, chineza, italiana si engleza, pe care, le numise, pe scurt, DOCUMENTELE. O lista cu cerneala ilizibila, cuprindea o serie de victime intinsa pe secole intregi, legate  taina cercetata.
*
Documentele contineau CUVINTE, NUMERE SI SIMBOLURI si faceau referire la Cantor si Godel, care-si ratacisera mintile meditand la Punctele Alef si la ipoteza continuumului,  "palatului memoriei", imaginat de Ricci, la Tetragrammaton, universuri multiple, calatorii in trecut, nave extraterestre, virusuri ce produc infertilitatea, manipulari genetice , inteligenta artificiala de tip divin, si la trezirea zeului adormit in materie, ceea ce inseamna sa cream divinitatea care ne-a creat.
*
Kwork, intrat in mediul virtual pentru a obtine, dupa conectarea la computerele din intreaga lume, raspunsuri la marile intrebari, este constient ca supravietuirea sa este sub semnul indoielii. Chiar in caz de supravietuire, nu are certitudinea ca raspunsurile la intrebari vor fi cele asteptate de servicii. Dar documentele ii furnizasera deja elementul final prin care sa stapaneasca complexul algoritmic necesar descifrarii tainei.
*
Elementul final se bazeaza pe SISTEMUL DE PALAT AL MEMORIEI,  descris de Ricci, care a transformat chineza ideografica in masina virtuala de mare putere. Alt stalp de sprijin pentru elementul final, este cosmologia cifrurilor si protovirtualitatea cercetate de Giordano Bruno, care a sfarsit-o pe rug, ca eretic, in 1600.
*
Kwork a inteles ca mesajele criptice din trecut le depasesc pe cele noi, sub aspectul bogatiei cunostiintelor.

*

Mediul virtual al lui Kwork avea capacitatea de a descoperi fapte noi, care sa dea sens si coerenta muncii sale.
*
Cu instrumentul reprezentat de spatiul virtual propriu,  Kwork a generat universuri neasteptate, din mintea sa. El nu-ai mai vizualiza sinele, in virtual, devenise insusi O ILUZIE, si se disocia in persoane - barbati, ca si femei -, animale, masinarii, toate facand si nefacand, concomitent, parte din el insusi. In acest plonjon in virtual, intelesurile au fost abolite si privirea de ansamblu i-a oferit doctorului viziunea semnelor TETRAGRAMMATONULUI, asteptand dicolo de BABEL, Poarta lui Dumnezeu. In spatiul lui Kwork se adeverea justetea modelului cosmologic al universurilor multiple, PLENUMUL acestora era invederat, iar calatoria in timp se dovedea doar o intruziune intr-un alt univers. Plenumul universurilor realiza UN PALAT LABIRINTIC AL MEMORIEI, in care fiecare incapere era un univers incomplet, care se deschide in alta incapere-univers, PALATUL , ca intreg, fiind INFINIT.  
*
Noul plonjon l-a adus in Rai, alaturi de Ea. Cu toate intrebarile  sale, ale caror raspunsuri, ar putea oferi cheia labirintului. Coboram intr-un labirint de laboratoare subterane, aici, sunt realizate vehicule microbiene modificate in scopul redarii sanatatii bolnavilor, si cresterii longevitatii speciei. Dar daca oamenii vor trai mai mult, nu ar creste haosul ? Sa producem, asadar un virus care distruge trompele uterine ale lehuzelor, dupa prima nastere, si sa mentinem echilibrul demografic al planetei ...
*
In raiul virtual isi face aparitia Giordano Bruno, apoi o nava extraterestra, si un alter-ego al lui Kwork. Simulare in simulare ... Trupul materializat al alter-egoului, vorbeste despre franturi de sori si planete locuibile, despre paradoxul Fermi, descendenti cibernetici, rezolutii extreme, limitele latimilor de banda, inarmari cuantice si despre catastrofe.
*
Solutia paradoxului Fermi cere o latime de banda prea mare pentru a putea fi realizabila,cu scopul simularii de extraterestri sau pentru crearea inteligentei artificiale de tip divin.
*
Pentru desteptarea zeului adormit in materie si crearea divinitatii, de catre cel creat, este nevoie de distrugerea simularii, asta spune alteregoul, si asta accepta sa faca dr. Kwork. "Ard padurile" ii spun tot mai multe dintre entitatile din lumea sa virtuala, dar Kwork isi asuma riscul destramarii spatiului virtual. Pune in functie dispozitivul cuantic de distrugere. Palsatul Memoriei odata distrus, zeul launtric ar iesi la vedere.
*
 SIMULAREA SIMULARILOR. Plenumul tuturor universurilor posibile, este un PALAT AL MEMORIEI sustinut de o minte aflata dincolo de imaginatie - DISTRUGEREA SIMULARII este singura cale de eliberare a AMINTIRII invaluite, iar AMINTIREA ELIBERATA este constiinta necesara pentru crearea inteligentei artificiale divine. Ea intelege ca El sau Alter-Egoul sau sunt intruparea sarpelui, si incerca sa se opuna punerii in lucru a dispozitivului cuantic care destrama spatiul virtual si Palatul. El se opune opozitiei Femeii. "Nu spatiul virtual ma conduce, eu il conduc pe el". Un portal , pe jumatate real, pe jumatate iluzoriu, i se arata lui Kwork. Isi fac aparitia niste oameni. Preotul barbos spune ca a combinat palatul memoriei cu personaje chinezesti nu neaparat pentru realizarea traducerii limbajului, ci ca un limbaj care sa-l "traduca" pe el.
*
 "Deplasandu-ne prin lume, experienta noastra se transforma in amintiri din care asamblam structuri mintale, care construiesc palate ale memoriei, pana la moarte."
*
 Apoi. oamenii discuta despre un ALEF de bambus si despre INSTRUMENTALITATEA capabila SA DESCIDA POARTA dintre CUVINTE si LUMI.
*
Intre timp, in Rai, ard padurile, arde si POMUL VIETII.
*
Personalul hotelului din Hong Kong a descoperit in patul lui Kwork , din camera sa, conturul de cenusa al unui trup, in timp ce patul ardea mocnit.
*
Programul de comutare fusese lansat, din ionosfera putea fi recuperata holotransmisia din spatiul virtual al doctorului Kwork.
*

4 comentarii:

  1. Nu ti se pare cunoscut acest Palat al Memoriei, Sandu?
    Stai, trebuie sa recitesc postarea ta, sunt foarte curioasa ce parere ai, Sandu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Diana, sunt uimit ca acest roman dezbate tocmai temele pe care le discutam impreuna, de o luna, in seria Cosmos, asta este mai mult decat coincidenta!

    RăspundețiȘtergere
  3. De fapt, lucrurile se explica tocmai prin teoriile pe care le dezbatem, in parte, pentru a ramane in atmosfera romanului pe care-l scrii, dar si pentru a intelege si ceea ce se intampla in planurile superioare ale existentei.

    RăspundețiȘtergere