marți, 19 februarie 2013

Maurice Druon, nepotul lui Joseph Kessel

In clasa a zecea, intrasem cu prietenul meu Circa Mircea, in prezent farmacist, intr-o librarie, si mi-a atras atentia un roman intitulat "Calaretii". Costa 13 lei si, nu aveam banii nici insumand maruntisul de care dispunea fiecare dintre noi. Am si azi in biblioteca acest roman, cumparat dupa cateva zile de la intrarea din librarie, am vazut si ecranizarea cartii despre salbaticul joc BUZKASHI al calaretilor afgani, cu Omar Shariff in rolul principal. Vedeti cat de tarziu ajung sa pronunt numele autorului romanului ? Am intalnit, chiar si la facultate, colegi care cunosteau oarecum titlul unor carti semicitite, dar ignorau numele autorului . Pentru mine, viata scriitorilor este alt roman, uneori, chiar la fel de atractiv precum opera. Asa este si cazul lui Joseph Kessel,  romancierul care a scris "Calaretii", de care am citit in timp si alte romane, iata, cel despre aviatorul MERMOZ, prezentat in ilustratie, dar si "Le lyon", pe care l-am citit in limba franceza in clasa a unsprezecea. In ilustratie mai apare si romanul "Marile familii" de Maurice Druon, al carui prim volum a aparut in 1948, ii aduce laurii Premiului Goncourt in acelasi an, fiind urmat de al doilea volum in 1950, si de al treilea in 1951, iar mai apoi, de cele sapte romane ale seriei "Regii blestemati". In 1958, romanul "Marile familii" a fost ecranizat in regia lui Denys de la Patelliere, cu Jean Gabin in rolul bancherului Noel Schoudler.
*
M-am indepartat insa de ceea ce aveam sa va spun : DRUON, nu este numele tatalui dulce al marelui scriitor, el este fiul actorului Lazare Kessel al vestitei trupe a Comediei Franceze, care s-a sinucis la 21 de ani.  Druon este numele tatalui sau vitreg, care l-a crescut cu afectiune si rigoare, iar Joseph Kessel, fratele lui Lazare, ii este unchi. Kessel, bunicul dinspre tata, era kirghiz, venit la Paris pentru a studia MEDICINA, pe care a practicat-o in Argentina, ca medic intinerant, stabilindu-se, in cele din urma in Franta, impreuna cu cei doi fii : Lazare si Joseph.
*
Inca ceva, important pentru noi, romanii : sotia lui Joseph Kessel, Sanda Polizu-Micsunesti, era eleva lui Brancusi, a incetat din viata de tanara, si monumentul ei funerar a fost sculptat de Brancusi insusi.
*
Si acum, despre Bancusi : suntem in 19 februarie, ziua de nastere a marelui sculptor. S-a nascut in 1876, la 19 februarie, in HOBITA,  judetul GORJ.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu